2.5. Minun reppuni

Tarkastele, millainen on oma reppusi

Reppua tarvitaan joka koulupäivä.

Paras mahdollinen reppu on toimiva ja mukava käyttää, ja se on käyttäjänsä näköinen ja oloinen. Tarkastele, millainen on oma reppusi:

  • Onko reppu sopivan kokoinen sinulle?
  • Onko siinä riittävästi tilaa tavaroillesi?
  • Missä kuljetat reppua koulumatkalla?
  • Kauanko se on ollut sinulla käytössä?
  • Onko se vielä ehjä?
  • Minkä värinen se on?
  • Mistä materiaaleista se on tehty?

Tehtäviä

SUUNNITTELE ITSELLESI PARAS-REPPU
  • Mieti repun kokoa ja muotoa.
    Mitä siihen pitää mahtua? (Mitoitus)
  • Mieti repun ulkonäköä: repun väritys, kuviot, yksityiskohdat.
  • Miten haluat repun kuvaavan itseäsi?
  • Tee repun kuva paperille ja liitä mukaan kuvia ja kangastilkkuja, jotka mielestäsi kuvaavat reppuasi. Liimaa kuva Omakirjaan.

Kuva: Suomen käsityön museo

REPULLINEN TAVARAA
  1. Merkitse Omakirjaan muistiin, mitä kaikkea koulureppusi sisältää.
    • Montako esinettä mukanasi on?
    • Ovatko kaikki esineet tarpeellisia?
      Mitkä eivät?
    • Mitä roskia repussasi on?
  2. Kerätkää tarpeettomat tavarat yhteen ja rakentakaa niistä taideteos luokkaan tai käytävään. Antakaa työlle nimi, joka muistuttaa tarpeettomasta kulutuksesta.

Lisämateriaali

Tuotesuunnittelun ABC Kukakon vanhassa versiossa.
https://urly.fi/2fLq

Muotoilupakissa on perustietoa muotoilusta. Designmuseo on ollut mukana tuottamassa sivustoa.
https://muotoilupakki.fi/

Muotoiloa – Opettajan opas muotoilukasvatukseen sisältää paljon hauskoja tehtäväideoita.
https://opinkirjo.fi/wp-content/uploads/2018/12/muotoiloa.pdf

Minun reppuni