Oletko sinä koskaan kuullut hiljaisuutta?
Millainen ääni rauhoittaa sinua?
Ääni on aaltoliikettä, jonka pystymme kuulemaan tai tuntemaan. Kovat äänet voivat vaurioittaa kuuloamme. Sen vuoksi kuulon suojaaminen kuulosuojaimilla tai korvatulpilla on tärkeää kovassa melussa. Ääniherkille ihmisille tavallisetkin äänet aiheuttavat kipua ja pahoinvointia. Heille kuulon suojaaminen on erityisen tärkeää.
Ympäristössämme on monenlaisia ääniä ja äänimaisematkin muuttuvat jatkuvasti. Isovanhempiemme kodeissa oli varmaan ihan erilaisia ääniä kuin nyt. Nyt kodeissamme ääntä aiheuttavat koneellinen ilmanvaihto sekä erilaiset kodinkoneet kuten imuri ja pesukoneet, joko niiden käymisäänet tai pesuohjelman päättymisen merkkiäänet. Jokaisen perheenjäsenen omat puhelimet piipittävät erilaisten viestien merkkiääniä ja vaativat tsekkaamaan ja keskeyttämään muut toimet. Joissain kodeissa televisio on aina auki, vaikkei sitä kukaan katsoisikaan, ja musiikki voi soida taustalla.
Pohdittavaa
- Millaisia ääniä isovanhempiesi lapsuudessa kuului maalaistalon sisällä? Entä pihalla?
- Millaisia ääniä sinä kuulet kotipihallasi?
- Millaisia ääniä voimme kuulla luonnossa liikkuessamme?
- Entä kaupungissa, millaisia ääniä siellä kuuluu?
- Mihin varoitusääniin tai merkkiääniin sinun on reagoitava liikenteessä, koulussa ja kotona?
- Oletko sinä koskaan kuullut hiljaisuutta?
- Millainen ääni rauhoittaa sinua?
Tehtäviä
KUUNTELE YMPÄRISTÖN ÄÄNIÄ
- Istu lattialla tai pulpetissa tai makaa lattialla. Pidä silmät peitettyinä tai suljettuina. Keskity ensin hengitykseesi, kuuntele hetken ajan hengityksesi ääntä.
Sen jälkeen siirrä huomiosi siihen, mitä muita ääniä ympärilläsi on. - Tehkää yhteinen äänimaisema.
- Opettaja kuvailee jonkin ympäristön, esimerkiksi syksyisen metsän, keväisen järvenrannan, aamupäiväisen kaupungin keskustan. Miettikää yhdessä, millaisia ääniä ympäristöstä kuuluu ja miten ääniä voisi saada aikaan.
- Alkakaa tuottaa sellaisia ääniä, mitä kyseisessä ympäristössä voisi kuulua. Voitte sulkea silmät.
- Opettaja voi pysäyttää osan äänistä ja sitten keskitytään kuuntelemaan osan oppilasjoukon ääniä toisten kuunnellessa ja sitten vaihdetaan, jotta pystyttäisiin keskittymään toisten ääniin ja myös tarvittaessa yhtymään toisten tuottamiin ääniin.
- Harjoituksen lopuksi keskustellaan, millaisia ääniä kuului ja mikä ne aiheutti.
ELOKUVA ILMAN ÄÄNIÄ
Kuulo- ja näköhavainto yhdessä luovat voimakkaita kokemuksia. Jos pelkäämme jotain, äänet yleensä lisäävät pelkoamme, ja se taas ruokkii meitä kuulemaan enemmän kuin oikeastaan kuulemme.
- Tutustu johonkin suomalaiseen elokuvaan siten, että sinulla on silmät suljettuina
tai et katso elokuvaa, keskityt vain kuuntelemaan sen äänimaisemaa. Elokuvaksi sopii esim. Unna ja Nuuk (2002), joka on koko perheen seikkailuelokuva aikamatkasta suomalaisuuden juurille. Kuuntele esimerkiksi viisi minuuttia elokuvan alusta.
Unna ja Nuuk | TV | Areena | yle.fi - Mieti: Millaisia ääniä kuulet, mitä sinulle tulee niistä mieleen?
- Sen jälkeen voitte avata silmät ja jatkaa elokuvan katsomista ilman ääntä. Kumpi tapa katsoa elokuvaa sai mielikuvituksesi laukkaamaan?
HILJAINEN ILTA KOTONA
- Kokeile yhtenä päivänä kotiväkesi kanssa äänetöntä iltaa.
- Piirrä hiljaisesta illastasi kuva Omakirjaan. Minkävärinen se oli?
- Kirjoita siitä, miten ilta sujui ja mitä ääniä ei kuulunut. Oliko hiljaisuus miellyttävää ja sujuiko läksyjen teko helpommin?
Lisämateriaali
Tutustu Alvar Aalto museon oppimateriaaliin, jossa arkkitehtuuriin tutustutaan eri aistein. Valitse kuulo. Tehtävän tavoitteena on herkistyä ympäristön äänille ja niiden aiheuttajille ja ymmärtää äänten merkitys arkiympäristössä sekä huomata materiaalin, tilan ja äänen yhteys.
Työkalupakki_suomeksi_lowres.pdf (alvaraalto.fi)
Yle Mixin Voiko kuulokkeet pilata kuulon? -videolla vieraillaan Aalto-yliopiston äänilaboratoriossa. Videon kesto 9 min.
Voiko kuulokkeet pilata kuulon? | Yle Uutisluokka Triplet | TV | Areena | yle.fi