Kouluruokailu on tärkeä osa koulupäivää.
Kouluruoka on ravintoarvoltaan monipuolista ja auttaa jaksamaan koulupäivän ajan. Se herättää myös tunteita, muistoja ja ajatuksia. Yhteinen ruokailu koulussa on kokemus, jonka muistaa vuosienkin päästä.
1900-luvun alkuvuosikymmeninä kouluruokailun järjestäminen oli erityisen tärkeää, koska useat lapset olivat aliravittuja. Kouluruokailua on järjestetty Suomessa vuodesta 1948 lähtien. Alussa ruoka oli lusikoitavaa keittoa, velliä tai puuroa. Maito ja leipä tuotiin kotoa, samoin
kuin käytettävät ruokailuvälineet ja astiat. Lapset myös velvoitettiin toimittamaan koululle ruokatarvikkeita, esimerkiksi puolukoita tai perunoita.
1960-luvun maalaiskouluissa ei ollut ruokasalia, joten yläkoulun oppilaat kuljettivat ruoat ja ruokailuvälineet luokkiin. Ruoka syötiin pulpetin päällä, ja pulpettia suojaamassa oli kankainen ruokaliina. Ruokaliinaa säilytetiin pulpetissa kuten myös kankaista nenäliinaa.
Sarka-museon sivuilla kerrotaan entisaikojen ruoasta näin: ”Ihmisten ruokavalio on muuttunut luonnon ja yhteiskunnan muuttuessa. Ennen nykyisenkaltaista maailmankauppaa Suomessa oli mahdollista syödä pääasiassa vain sellaista ruokaa, jota saatiin kasveista ja eläimistä, jotka menestyivät Suomessa. Aikaan ennen jääkaappeja ja pakastimia ruokaan vaikutti paljon myös säilöntätavat. Esimerkiksi 1800-luvulla suomalaisten ruokavalion perusta oli vilja, jota syötiin leipänä ja puurona. Myös keitot olivat jokapäiväistä ruokaa. Tärkeää c-vitamiinia saatiin nauriista, lantusta ja kaalista sekä 1800-luvun kuluessa yleistyneestä perunasta.”
Pohdittavaa
- Missä käytte syömässä koulupäivän aikana?
- Millaisia tapoja arkiseen kouluruokailuun liittyy?
- Millaisia ruokia koulussa tarjotaan arkisin?
- Mistä kouluruuista pidät?
RUOKA LIITTYY MYÖS KOULUN JUHLIIN.
- Miten teidän koulussanne juhlistetaan erilaisia tärkeitä asioita tai juhlapäiviä?
- Mikä teidän koulunne juhla on jäänyt mieleesi? Miksi?
- Millaista kouluruoka on juhlapäivinä?
- Mitä asiaa te haluaisitte juhlia koulussa? Miten?
- Kysy kotiväeltä, millaisia koulun juhlia oli heidän kouluaikanaan.
Tehtäviä
RAKAS RUOKALIINA
Ennen aikaan koulussa tehtiin käsityötunneilla ruokaliinat, joita käytettiin kaunistamaan ruokahetkeä ja suojaamaan pulpettia ruokailun aikana.
- Millaisen ruokaliinan sinä suunnittelisit oman pulpettisi päälle?
- Piirrä suunnittelemasi ruokaliina Omakirjaan.
- Suunnitellut ruokaliinat voidaan myös toteuttaa vohvelikankaasta tai puuvillakankaasta käsityötunnilla.
Ohje ja kuva vanhasta ruokaliinasta
(PDF s. 11 ja 14):
https://ryhmarenki.fi/wp-content/uploads/ 2017/11/Kasinkosketeltavat_muistot_Muistoja_ kansakoulusta.pdf
Kuva: Suomen käsityön museo
HAVAINTOJA KOULURUOASTA
- Kiinnitä huomiota viikon ajan ruokalan tuoksuihin ja väreihin.
- Mikä tuoksu saa hyvälle mielelle?
- Vaikuttaako jokin tuoksu nälän
tunteeseen? - Onko lautasellasi olevassa ruoka-annoksessa useampaa väriä?
- Kirjoita tai piirrä Omakirjaan, mikä on tämän hetken lempiruokasi koulussa.
- Kootkaa kaikkien oppilaiden lempiruuat yhteen ja pelatkaa bingoa yhdeksällä suosituimmalla ruualla.
- Ota kuva omalla laitteellasi omasta ruoka-annoksestasi ja lähetä kuva kotiväellesi. He voisivat tehdä samoin, niin vaihdatte päivän lounaskuvan.
TUTKI VANHAA KOULURUOKAA
Käy katsomassa eri vuosikymmenten ruokalistoja, jotka löytyvät Ylen sivuilta: https://yle.fi/aihe/artikkeli/2018/10/29/ tillilihaa-riisivellia-kanaviillokkia-osaatko- paatella-milta-vuosikymmenelta
Kysy vanhemmiltasi ja/tai isovanhemmiltasi heidän kouluaikojen lempiruuistaan. Kootkaa yhteenveto kyselyn tuloksista.
Lisämateriaali
Ruuan matkasta pelloilta lähtien löytyy tietoa Sarka-museon sivuilta. Mistä ruoka tulee? on peruskoulun 2.-luokkalaisten käyttöön tehty oppimiskokonaisuus.
https://www.digisarka.fi/kouluille/mista-ruoka-tulee/
Tiedätkö, mitä ruoka on, mistä se tulee ja miltä se maistuu? Ota selvää Ruokatutka-sivuilta.
https://www.ruokatutka.fi
Ruokakasvatukseen liittyvää materiaalia
https://maistuvakoulu.fi/